vrijdag 8 november, Uluru

8 november 2019 - Yulara, Australië

Vanmorgen om 3.45 uur liep de wekker af en om 4.30 uur werden we opgehaald Joey met zijn Enterprise, een 4-wheel drive bus waar 26 mensen in konden. Er vertrokken ook touringcars maar later bleek het verschil, wij gingen over een zandweg door het park. Boven aangekomen kregen we ontbijt, een bacon and egg roll, koeken, fruit en sappen. Prima verzorgd. Daarna was het wachten op de opkomst van de zon naast Uluru (Ayers Rock). Prachtig gezicht. Door naar Uluru zelf, wat een immense rots. Deze is voor de Aboriginals heilig, er zit een hele mythe aan vast van een slang. We werden ook gewezen op vormen in de rots die voor hen een betekenis hebben, een kangoeroestaart, pootafdrukken van een dingo, een rastahoofd van een Aboriginalman, een hart en veel meer. Heel indrukwekkend. Bij de waterholes, die droog staan vanaf maart/april, zie je hele mooie gekleurde tekeningen van Aboriginals, gemaakt aan de onderkant van de rots met weer de vertelling van de snake. Ook zijn er bepaalde mannelijke en vrouwelijke delen aan de Uluru, daar mag niet gefotografeerd worden en het andere geslacht mag er niet komen volgens de mythe. Toen er nog beklommen mocht worden en een vrouw kwam daar in nood mocht een mannelijke Ranger er niet heen om te redden. De Aboriginals hebben 26 oktober een heel groot feest gegeven bij de Uluru om te vieren dat er nu een algeheel klimverbod is ingesteld door de regering. Voor hen was het altijd schending van hun heiligdom. Zijn daarna doorgegaan naar een Aboriginal Center waar eigen handwerk wordt gemaakt, heel kleurrijk. Tenslotte nog geologische uitleg over het onstaan van de Uluru gehad van Joey en om 10.45 uur waren we weer terug van een hele mooie tour. Foto's van gisteren en vandaag volgen nog!

Het weer nu: liggen aan het zwembad dus dan weten jullie genoeg. Wielly schat 35°

1. Marieke en Vinn:
    8 november 2019
    Gdmorgen! Dat klinkt als een hele leuke activiteit! Heerlijk dat mooie weer, hier wordt eindelijk een paar dagen regenloos weer voorspeld 😇
    Geniet van jullie dag! 😘
  2. Barbara:
    8 november 2019
    Hi there, glad to hear that you were impressed by Uluru and the amazing "dreamtime" stories passed on by the aborigines.
    Enjoy the warm weather and the swimming pool. It's very cold here, 14 degrees with hail, 2000 km away.
  3. Gerry Masselink:
    8 november 2019
    Geniet lekker van het mooie weer en ben benieuwd naar de foto's.🌞😎🍺🍺👍
  4. Femke van Ottele:
    Bijzonder hoor!
  5. Emelie:
    8 november 2019
    Sta hier in mijn ochtendjas al te verkleumen, dus geniet van die warmte. Ga bij onze ouders straks voor de tropische warmte.
  6. Gerrie van Marwijk:
    Geweldig Wielly en Marjo 😍😘
  7. Theo Bosman:
    8 november 2019
    Ja we kunnen nu alles volgen.
    geniet van al het mooie.Groetjes van ons.
  8. Jan en Hennie:
    8 november 2019
    De dag begon goed met Bacon en Eggs en al die andere versnapperingen , en wat de Rit betreft verschil moet er wezen.
    Zo zo dat lijkt me geweldig om dat te hebben gezien , en wat een story zit er vast aan die Uluru .
    En dat er verschil is tussen de vrouwelijke deel en het mannelijke deel!! echt appart.
    En naar een enerverende dag , mag je gerust ff lekker luieren hoor , is jullie gegund.
    Wiij wachten met smart op de foto's , en het volgende verhaal
    XXXXXXXXXX van ons
  9. Ruben:
    9 november 2019
    Kijk. Niks genderneutraal. Oeroude scheiding tussen man en vrouw 🤣 Klinkt een beetje als het principe van de man cave. Alleen doen zij het met een hele berg. Slim!